Waarom moest het roer om?
Hans: Omdat wij ons afvroegen ‘waarom bestaan wij eigenlijk?’ En het antwoord daarop was ‘omdat er een werkveld bestaat dat we goed moeten bedienen!’. Dus zijn we met dat werkveld in gesprek gegaan en besloten we samen te gaan opleiden op een nieuwe manier.
Ilse: Met werkplekleren als centraal concept hebben we een grote curriculumontwikkeling in gang gezet. En we hebben ervoor gezorgd dat alle 200 bpv-locaties vertegenwoordigd zijn in een stuurgroep die uit één mond spreekt.
Hans: De stuurgroep, en daarmee het werkveld, heeft zeggenschap over de kaders van ons curriculum. In feite geeft het werkveld op de cruciale momenten een ‘go’ of ‘no go’.
Hoe ziet dat nieuwe onderwijs eruit?
Hans: Het onderwijs dat we ontwikkelen heeft een open structuur. Het is niet tot op lesniveau voorgeschreven. Docenten kunnen inspelen op de actualiteit en op het kennisniveau van de student. Daar heb je korte lijntjes en betrokkenheid voor nodig. Je moet elkaar vaak kunnen zien en samen kunnen overleggen.
Ilse: Daarom gaan we werken met kleine teams die we koppelen aan een groep studenten zodat docenten en studenten elkaar gemakkelijk kunnen vinden.
Waar keken jullie naar in het keuzeproces?
Hans: Als werkplekleren het centrale concept is, heb je examens nodig met geïntegreerde toetsen en geworteld in de beroepspraktijk. Zo kwamen we uit bij Prove2Move. Die biedt ons bovendien de combinatie van examens met de Training voor beoordelaars en de inzet van deKennistestbank. Examenproducten die naadloos passen bij ons doel: samen met het werkveld opleiden vanuit de praktijk.
Hoe zat het werkveld in dat keuzeproces?
Ilse: Precies zoals wij ging ook het werkveld voor Prove2Move.
Hans: In het keuzeproces was de kwaliteit van de examens niet doorslaggevend. Dat zit wel goed bij alle examenleveranciers. Maar wie zorgt daarnaast dat de beoordelaars goed opgeleid kunnen worden? En wie levert kennistoetsen waaraan de student en de docent kunnen zien waar studenten staan in hun leerproces? Bovendien wilden we minder toetsen maar wel geïntegreerd, minder examens en examineren in de praktijk tenzij… En we wilden dat werkveld en school samen beoordelen.
Ilse: Aan het begin van schooljaar 2024/2025 zetten we deKennistestbank in als start van het nieuwe onderwijsaanbod. In 2025/2026 begint de daadwerkelijke examinering en vanaf leerjaar 2 kunnen studenten examens afleggen als ze hebben laten zien dat ze daar klaar voor zijn.
Hoe gaan jullie dat realiseren?
Hans: De student die bij ons binnenkomt begint met het maken van een toets in deKennistestbank. Student en docententeam krijgen de resultaten. Het team bekijkt wat dat betekent voor het lesaanbod. DeKennistestbank heeft daarnaast een kwalificerende functie. Studenten moeten namelijk 80% goed scoren om een certificaat te halen en het examen aan te mogen vragen. Ja, dat is hoog. Maar het heeft ook een lerend effect, want 80% zullen studenten niet snel scoren. Dat wordt dus een kwestie van herhalen van de toetsen die at random uit deKennistestbank tevoorschijn blijven komen. Op weg naar die 80% vergaren studenten een hoop kennis en ontdekken ze wat ze wel en nog niet geleerd hebben.
Is dit wensdenken?
Ilse: Wij hebben er het volste vertrouwen in. Kom volgend jaar om deze tijd maar eens kijken hoe we er dan voor staan.
Juni 2024
