Margot: Ik moest tijd vrijmaken voor meer coördinerend werk in ons Team Opleiden.
Jeroen: En ik ga meer tijd besteden aan mijn werk als Expertcoach LeerKRACHT.
Wat motiveerde jullie destijds om trainer te worden?
Margot: De behoefte om naast mijn docentschap iets nieuws te gaan doen. De vacature voor ‘trainer bij Prove2Move’ leek me een kans om andere mogelijkheden bij mezelf aan te boren. In mijn eentje op pad om beoordelaars op hun werkplek op te leiden, een eigen toko runnen, niet alles moeten overleggen met je team, dat past wel bij mij, dacht ik, en dat is ook uitgekomen.
Jeroen: Ik volgde als beginnend docent de Training voor beoordelaars en die zette mij aan het denken. Wat weet ik eigenlijk van examineren? Hoe bewust ben ik mij van wat ik doe? Hoe gebruik ik non-verbale communicatie? Ik werd een van de trainers van Prove2Move
Wat is er nu anders dan pakweg tien jaar geleden?
Margot: De oorspronkelijke opzet van de training; twee dagen bij elkaar komen en afspraken maken om op locatie te beoordelen, paste goed bij mij. Vandaar dat ik vooral aan het begin van de coronaperiode moeite had met de plotselinge omschakeling naar de voorbereiding en alle groepstrainingen online. Maar ook dat went en op den duur zag ik er ook wel de voordelen van in: minder reizen en lekker thuis aan het werk met de groep.
Jeroen: Ik herinner me hoe spannend de deelnemers het vonden als de trainer meeliep bij de beoordeling van de student in de praktijk. Het leverde best veel op, maar zou het nu nog wel kunnen? Wij gingen naar kinderdagverblijven, verpleeghuizen, noem maar op. Dat lijkt me alleen al qua wetgeving niet meer haalbaar.
Margot: Achteraf ben ik blij dat het online deel van de training in stand is gebleven toen we weer fysiek en op locatie konden trainen. De afwisseling tussen fysieke- en online trainingen beviel mij de laatste jaren wel.
Is er ook inhoudelijk iets veranderd?
Margot: Mij valt op wat niet veranderd is. Namelijk dat de persoonlijke sfeer, die de trainingen kenmerkten, online behouden is gebleven. Achteraf zeggen deelnemers vaak ‘ik had er niet zo’n zin in, een training van drie uur, maar de tijd is omgevlogen en wat hebben we veel gedaan’.
Jeroen: We hebben ons ook extra ingespannen om het leereffect te behouden en volgens mij is dat prima gelukt.
Margot: Als ik op locatie was en uitlegde wat het verschil is tussen begeleiden en beoordelen dan hoorde ik nogal eens ‘oh, wij tekenen altijd gewoon af.’ Dat hoor ik nu bijna nooit meer. Ja, met die online voorbereiding is de training ook inhoudelijk een stuk professioneler geworden.
Jeroen: De deelnemers weten daardoor al een beetje wat ze kunnen verwachten en wat modereren is. Toen ik begon had ik vaak een half uur nodig om uit te leggen wat de training inhoudt en voor wie deze bestemd is. Ik zie deelnemers zich bewust worden van het belang van een deskundige en faire beoordeling. Voor mij was en is dat de winst van de training.
Oktober 2025
