Wat moeten de gebruikers van de Kennistestbank weten?

Dat we, zegt Irene, vanaf de start in 2016 bezig zijn geweest alsmaar nieuwe toetsvragen te maken. Vorig jaar kwam daar verandering in. We kregen namelijk van onze gebruikers het verzoek om toetsvragen te verpakken in vragenpools waarmee studenten zich konden voorbereiden op hun examens. Een goed idee, vonden we, dus wij aan de slag met het maken van vragenpools die we, net als alle toetsitems, op kwaliteit controleren voordat we ze publiceren.

Wat is daar zo bijzonder aan?

Bijzonder is dat we -toen we met die kwaliteitscontrole bezig waren- zagen dat een toetsvraag die vijf, zes jaar of nog langer geleden is gemaakt best ‘over-de-datum’ kan zijn. Terwijl wij ons met de actualiteit van onze vragen juist onderscheiden. We besloten daar nog eens kritisch naar te kijken. En toen vroegen we ons af: Welke vragen kunnen vervallen? Welke toetsvragen die zeker in de vragenpool moeten blijven, moeten we verbeteren? Wat doen we met vragen die we nu een twijfelgeval vinden, maar die wel gaan over belangrijke onderwerpen? Passen we die aan of maken we nieuwe? Dus onderwierpen we de toetsvragen aan een nader onderzoek.

Waar gingen jullie naar kijken?

Naast de actualiteit keken we naar de technische aspecten. Klopt de titel? Hoe zit ’t met de context? Is de stam van de vraag oké? Zitten er goede afleiders bij? En leren studenten met deze toetsvraag wel wat wij willen dat ze leren? Bovendien kijken we bij elk toetsitem of deze wel verwijst naar een betrouwbare online bron. Een toetsvraag met enkel een methodeboek als bron, vinden we nu alleen acceptabel als er echt geen betrouwbare online bron te vinden is.

Wat zijn jullie gaan doen?

We zijn alle toetsvragen - dat zijn er vele duizenden - gaan checken op alle aspecten die de kwaliteit van zo’n vraag bepalen. Voorlopig ligt daar de nadruk op. Dat betekent een verschuiving in ons werk: van creëren naar aanpassen en vernieuwen van bestaande toetsvragen.

Heb je een voorbeeld?

Bij controle van vragen over communicatie stuitte ik op een vraag over het verschil tussen parafraseren en samenvatten. Ik las ‘m en ik las ‘m nog een keer en toen realiseerde ik me dat wat beschreven werd als een parafrase in feite iets heel anders was, namelijk een aanname. Bovendien voldeed de bron -één boek- niet meer. Dus ging ik op zoek naar betrouwbare online bronnen, terwijl de volgende vraag door mijn hoofd spookte ‘wat willen we dat de student leert over het verschil tussen samenvatten en parafraseren?’ Die vraag beantwoorden in een toetsvraag, dat is de kunst.

Wat betekent deze aanpak voor jou?

Voor mij is het een kwaliteits-check. En het werk dat die check met zich meebrengt, het zorgvuldig op niveau brengen van een verouderde toetsvraag, of een helemaal nieuwe maken, daar geniet ik van. Kijk, bij mij op school werk ik natuurlijk ook met deze toetsvragen. Als ik dan zie hoe goed studenten aan de hand van vragen uit de Kennistestbank zicht krijgen op wat ze al weten en leren wat ze nog niet weten, dan word ik daar heel blij van.