Continuïteit veiligstellen
Met deKennistestbank in het curriculum stel je de continuïteit van het gebruik van onze kennisvragen veilig en kun je het organiseren. Dan kan de curriculumgroep besluiten ‘zo gaan we het doen en dit zijn de eenheden’. Daarna is het een kwestie van inrichten. Dat kan op basis van de examens, in modules of in thema’s, afhankelijk van wat je als school wilt. Zo zorg je ervoor dat docenten de ontwikkeling van hun studenten scherp kunnen blijven volgen en dat studenten goed kunnen zien wanneer ze voldoende kennis in huis hebben om examen te doen.
Niet voor niets
Wanneer je als school deKennistestbank na een pilot opneemt in het curriculum, doe je dat niet voor niets. De pilot maakte docenten en studenten enthousiast en je investeerde vervolgens met een duidelijk doel in een partitie. Dankzij deKennistestbank in het curriculum profiteren opleidingen blijvend van de uitgebreide mogelijkheden die onze kennisvragen bieden. De inzet is daarmee verankerd en niet louter afhankelijk van enthousiaste kartrekkers.
Dus raad je aan…?
Doe wat steeds meer scholen doen: neem deKennistestbank op in het curriculum. Meer dan een pennenstreek is daar niet voor nodig. Met zo’n eenvoudige ingreep zorg je ervoor dat docenten een betrouwbaar instrument in handen hebben om de ontwikkeling van de student te kunnen volgen. En studenten maak je er ook blij mee, want die zien precies wat zij al weten en wat er nog geleerd moet worden. Tel daarbij op dat je het werkveld een plezier doet met studenten die een behoorlijke hoeveelheid kennis op zak hebben.
Kun je iedereen blij maken?
Dat lukt natuurlijk het best bij scholen met een heldere visie op leren en examineren. Heeft ontwikkelingsgericht opleiden daarin een plek, dan komen onze kennisvragen volledig tot hun recht. Dan maakt het niet uit of je formatief wilt toetsen, eigentijds beoordelen of lerend kwalificeren. Het kan allemaal. Maar vergis je niet, ook in het traditionele onderwijs zet men onze kennisitems in.
Hoe helpen kennisvragen de docenten?
Er zijn nog steeds docenten die denken dat deKennistestbank extra werk met zich meebrengt. Met de vragenpools, die wij op verzoek van de docent klaarzetten, laten we zien dat het tegendeel waar is. Met een set specifieke kennisvragen kan een cohort, een leerjaar en soms zelf een hele opleiding aan het werk. Daarnaast kunnen docenten de ontwikkeling van hun studenten volgen en die kennis gebruiken in hun lessen en coachgesprekken. Bovendien zijn onze kennisvragen een effectief middel om weggezakte kennis op te frissen over onderwerpen die ooit behandeld zijn.
U kunt direct beschikken over vragenpools afgestemd op de Prove2Move-examens VP, VZ, PW-GPM en PW-PMK. Vragenpools passend bij de Prove2Move-examens PW-OA, MZ en DV komen in het schooljaar 2024/2025 beschikbaar. De vragenpool voor PW-OA verschijnt als eerste.
En hoe zit dat bij studenten?
Studenten zien snel dat hun score hoger wordt als zij hun kennis vaker testen. Dat stimuleert het leren. Zij krijgen zelf in de gaten hoe goed testen past in zorg- en welzijnsopleidingen waarin kennis en praktische vaardigheden even belangrijk zijn.
Waarom kom je daar nu mee?
Omdat ik me na dat belrondje afvroeg of wij wel voldoende de trom hebben geroerd over de groeiende mogelijkheden die deKennistestbank biedt. Men denkt nog vaak dat onze kennisvragen louter een middel zijn om formatief te kunnen toetsen. Logisch, dat was het uitgangspunt toen we in 2017 van start gingen. Nu zeg ik tegen onderwijsinstellingen: vertel me maar hoe je onze kennisvragen wilt gebruiken. Ik laat je wel zien dat het kan en hoe je daar als opleiding van profiteert.
Juli 2024
