Denkfout?

Ja, ik dacht dat het erom ging toetsen te ontwikkelen voor examens. Leek mij logisch. Maar in het contact bleek dat deKennistestbank -onderdeel van Prove2Move- zocht naar een deskundige voor het maken van kennisitems. Dat doe ik nu samen met vijf andere ontwikkelaars. Allemaal PW- of OA-specialisten van andere mbo’s. Mooi werk dat goede toetsvragen en een interessante uitwisseling van ideeën en ervaringen oplevert.

Kan iedereen het?

Dat weet ik niet. Ik heb als docent nooit toetsen gemaakt. Volgens mij heb je een behoorlijke vakinhoudelijke deskundigheid nodig en enige creativiteit. Als je het systeem van deKennistestbank eenmaal kent, kun je aan de slag en leer je steeds betere toetsvragen te maken. Daarbij helpt het dat je werkt in een team van deskundigen die je kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van toetsen en het opsporen van bronnen.

Hoezo bronnen opsporen?

Als toetsontwikkelaar maak je bij elke toetsvraag een kennisflits met meer info over het onderwerp. Daarbij heb je betrouwbare bronnen nodig, een boek, een link of een filmpje. Goede bronnen vinden is niet gemakkelijk. Maar persoonlijk doe ik het graag, ook omdat ik die informatie weer mee kan nemen in mijn lessen.

Adriaan Zebregs werkt sinds 2017 bij Curio als docent Onderwijsassistent. Daarnaast is hij portefeuillehouder Examinering en lid van de sectorale examencommissie Zorg & Welzijn. Vier uur per week is Adriaan toetsontwikkelaar bij deKennistestbank.

Werkt Curio ook met kennisitems?

Nog niet, maar de opleiding OA gaat wel een pilot draaien met deKennistestbank. Die willen we bij de examens ook inzetten voor voorwaardelijke toetsen. Dat kan prima, want de examens van Prove2Move en de kennisitems van deKennistestbank sluiten perfect op elkaar aan. Met voorwaardelijk toetsen proberen we bijvoorbeeld de kennis bij studenten in de kinderopvang -best wel een dingetje- op niveau te brengen.

Heb je een voorbeeld?

Neem een student die het examen Pedagogisch klimaat moet maken maar niet kan uitleggen wat daarmee bedoeld wordt. Die student laten we een aantal gerelateerde toetsvragen uit deKennistestbank beantwoorden. Rolt daar een voldoende uit dan mag de student het examen Pedagogisch klimaat van Prove2Move op stage uitvoeren.

Zie jij meer toepassingen?

Met de kennisitems kun je ook het onderwijs evalueren. Stel, die toets over het Pedagogisch klimaat wordt gemiddeld slecht gemaakt. Dan pas je daar je lessen op aan.

Kennisitems en ChatGPT

Bij Curio vinden we dat studenten in de praktijk moeten laten zien wat ze kunnen. Maar ze moeten ook een verslag kunnen schrijven. Belangrijk voor de borging van de kwaliteit. Ik denk dat je aan een verslag niet kunt zien of de student of ChatGPT het heeft gemaakt. Bij twijfel kun je studenten een setje toetsvragen laten maken. Dan zie je snel wat zij zelf snappen van hun verslagen. Dat lijkt mij een goede manier om de invloed van ChatGPT te beperken.

Wat heb jezelf geleerd door dit werk te doen?

Dat er een BoK is, een Body of Knowledge. Die geeft een toelichting op het kwalificatiedossier dat leidend is voor toetsontwikkelaars. De BoK gebruiken we als naslagwerk en onmisbare aanvulling. Dat helpt bij het handhaven van de hoge kwaliteit van onze toetsvragen.

Wanneer denk je: hé, dat is een leuke toets om te maken?

Als het gaat over een onderwerp waar ik goed in thuis ben. Toen ik vertelde dat ik het keuzedeel Specialist Passend Onderwijs geef mocht ik meteen toetsvragen maken over zorgteams en handelingsgericht werken. Hoe leuk is het dan om in de statistiek van deKennistestbank te zien dat er al een paar honderd studenten met ‘mijn’ vragen aan het werk zijn geweest.

Juni 2024