Prove2Move organiseert de meeting kennis van en werken met kennistoetsen

“Ik ging er met enige scepsis naartoe”

Dat zegt een van de deelnemers aan de bijeenkomst en ze voegt daaraan toe: “maar dat veranderde toen ik zag wat een goede toetsvragen er tevoorschijn kwamen.” Ruim 30 docenten en andere betrokkenen van 12 mbo-onderwijsinstellingen komen kennismaken met het werken met digitale kennistoetsen. Slechts 5 deelnemers hebben daar enige ervaring mee. Wil de Groot-Bolluijt, projectleider bij deKennistoetsenbank, zorgt ervoor dat niet alleen de sprekers maar vooral ook de deelnemers met hun vragen aan bod komen. Jane Groenendijk, de manager van Prove2Move, benadrukt als eerste spreker dat het bij deKennistoetsenbank gaat om formatieve toetsen, toetsen om te leren, en dus niet over summatief toetsen, zoals bij examinering. Dat er niettemin tal van mogelijkheden zijn om de toetsen in te zetten blijkt wel uit de presentaties van de roc’s die ermee werken.

Doe het stap voor stap

Marian Klein, opleidingsmanager en docent bij het Hoornbeeck College, roept met haar presentatie een vraag op die leeft bij meer deelnemers. Hoe zorg je voor een goede implementatie in het onderwijs? Haar advies, gebaseerd op twee jaar ervaring: “Doe het stap voor stap. Laat je collega’s eraan wennen. Dan ervaren ze zelf dat ze een goed beeld krijgen van waar de student staat, waar deze naartoe werkt en hoe de feedback studenten helpt om hun doel te bereiken. Bovendien zien ze dat je het leren methode-overstijgend kunt ondersteunen met goede kennisvragen. En dat je inzicht krijgt in de waarde van alternatieve vormen van leren. Niet voor niks deden we er een jaar over om van een bescheiden pilot te komen tot de inzet van digitale kennistoetsen op zes locaties. Daarbij speelt niet alleen het enthousiasme van de studenten een rol, maar ook de merkbare afname van de werkdruk bij de docenten.”

Vragen en antwoorden

Er komen meer praktische vragen los bij de docenten: Hoe kan ik de vragen vinden? Ze zijn ingedeeld op basis van de kwalificatiedossiers en de Body of Knowledge. Kan ik de vragen selecteren die passen bij mijn lessen? Ja, dat kan en is ook de bedoeling. Wie zet de toetsen klaar? Dat doet de docent. Gebruik je de toetsen ook voor een weging? Dat kan. Kan ik zelf vragen toevoegen? Ja, maar als je een bepaald item mist, kun je dat beter melden, zodat wij daar werk van kunnen maken. Kan ik meekijken als de student een proef maakt? Zeker, je kunt het op je eigen scherm volgen.

Het kan ook anders

Adri Bervoets laat vervolgens zien waarom het Albeda College kiest voor een andere aanpak. “Bij Albeda”, zegt zij, “hebben we al ervaring met digitaal toetsen. Maar we wilden aansluiten bij de Body of Knowledge en meer ontwikkelingsgericht toetsen. Dat hebben we samen met deKennistoetsenbank opgepakt. De opleiding Mbo-verpleegkundige zet de toetsen anders in dan de opleiding Verzorgende. Zij gebruiken de toetsen als afsluiting van een thema. En er zijn toetsen die studenten moeten halen om door te mogen naar het volgende deel. Daarnaast zijn er toetsen die studenten thuis mogen maken, zodat de resultaten op school kunnen worden besproken.” Maar lezen de studenten de feedback wel?, vragen de docenten. Adri: “De BBL’ers doen dat wel. Die willen weten hoe ’t zit. Onze BOL-studenten doen dat veel minder.”

Zin in meedoen?

In haar presentatie geeft Monique van Meerkerk, toetsontwikkelaar bij deKennistoetsenbank, een indruk van de manier waarop de kennistoetsen tot stand komen. Ze maakt duidelijk dat er behoefte is aan meer experts uit het onderwijs en het werkveld, die als toetsontwikkelaar of validator mee willen werken aan de uitbouw van deKennistoetsenbank. Er is nog een vacature bij het team Pedagogisch werk en iedereen kan zich aanmelden voor validatie.

Aan de slag

Nu gaan de deelnemers zelf aan het werk. Marcel van Brunschot, projectleider bij deKennistoetsenbank, geeft hun 15 vragen die zij gaan beantwoorden alsof zij studenten zijn. Het wordt hun snel duidelijk waarom studenten dit een aantrekkelijke manier van leren vinden. Terwijl ze daarmee bezig zijn laat Marcel op een groot scherm in realtime zien hoe de deelnemers scoren. Aansluitend toont hij hoe je als docent vragen selecteert en klaarzet voor de studenten. Een betere manier om de deelnemers te laten ervaren welke mogelijkheden het werken met digitale kennistoetsen biedt is nauwelijks denkbaar. Dat blijkt duidelijk bij de nabespreking.

Docenten volgen hun eigen scores terwijl ze zelf 15 toetsen maken.

 

 

Terug naar overzicht