Marian Klein: “Volgend jaar zetten we de volgende stap met deKennistoetsenbank”

Over het antwoord op de vraag wat Marian, opleidingsmanager en docent bij het Hoornbeeck College, vindt van dekennistoetsenbank hoeft ze niet lang na te denken: “Vanaf de eerste kennismaking was ik enthousiast en na een half jaar werken met deze kennistoetsen is dat alleen maar gegroeid. Wij zagen direct de voordelen van dit methode-overstijgende digitale systeem dat het leren ondersteunt met goede kennisvragen. Als echt onderwijsmens ben ik overtuigd van de waarde van alternatieve vormen van leren, die het gebruik van dekennistoetsenbank mogelijk maakt.”

Lessen worden effectiever, leren wordt leuker

“Onze docenten bepalen hoe ze de kennisvragen inzetten. Sommigen gebruiken het bij de start, anderen aan het einde van de les om te checken wat de studenten allemaal al weten. Zo krijgen zij een betrouwbaar beeld van wat de studenten hebben geleerd. Daar kun je als docent op aansluiten en je lessen effectiever maken. De studenten, ja die vinden het leuk om zo’n toets te maken. Kunnen we het voortaan altijd op deze manier doen?, vroegen ze na een eerste kennismaking. Ik snap dat wel. De kennistoetsen zien er aantrekkelijk uit. De student krijgt onmiddellijk feedback. Dat houdt de aandacht vast. Als zij vervolgens zien dat ze beter scoren dan wordt het aantrekkelijk om dieper op het onderwerp in te gaan. Dat geldt zeker ook voor de docent.”

Meer mogelijkheden en bijkomende voordelen

Het Hoornbeeck College gebruikt de kennisvragen als leermiddel in het basisjaar voor de opleidingen PW, MZ en SW waarin ontwikkelingspsychologie is opgenomen. “Om te zien of de studenten geleerd hebben wat je wilt dat ze leren. Volgend jaar willen we kijken of we met behulp van een afgeschermd deel digitaal in plaats van schriftelijk kunnen toetsen. Dat is fijn voor de studenten die snel hun resultaten zien. Het motiveert hen om snel de volgende stap in hun leerloopbaan te zetten. Dat de docent zich niet druk hoeft te maken over het bedenken van goede kennisvragen en minder tijd hoeft te besteden aan het nakijken beschouw ik als bijkomende voordelen.”

Pilot maakt voordelen zichtbaar

“De docenten reageerden aanvankelijk ambivalent. Sommigen vonden het meteen een goed idee. Anderen waren meer afwachtend en er moesten wat praktische hobbels worden genomen. Dus hebben we er een pilot project van gemaakt. Daarmee leerden de collega’s dekennistoetsenbank kennen en werden de positieve effecten van het werken met kennistoetsen zichtbaar. Die ervaring maakt dat het minder een discussiepunt is: volgend jaar zetten we de volgende stap met dekennistoetsenbank.”

Terug naar overzicht