Kennistoetsen als stap naar gepersonaliseerd leren

“Wat wij bij het College voor Gezondheidszorg van ROC van Twente uiteindelijk willen, is gepersonaliseerd onderwijs. Op de weg daarnaartoe is het werken met de digitale toetsen van deKennistoetsenbank een logische stap.” Daarover praten we met Nynke Rademaker, teammanager Verzorgende IG, en Alike Schipper, die het docentschap combineert met haar werk als toetsontwikkelaar bij Prove2Move en deKennistoetsenbank.

Hoe kwamen jullie op het idee?
“We willen het ontwikkelingsgericht opleiden een belangrijke plaats geven in ons onderwijs, zodat studenten de kans krijgen om eigenaar te worden van hun eigen leren. Dus niet meer de avond van tevoren de boeken in, de volgende dag je cijfer halen en op naar het volgende cijfer. Met de toetsen van deKennistoetsenbank krijgen de studenten bij elke vraag de mogelijkheid, via kennisflitsen, hun kennis te verrijken. Bovendien krijg je met dit systeem als docent veel beter zicht op waar de student staat en wat er nog geleerd moet worden. Als je dat allemaal wilt dan komen deze digitale toetsen nadrukkelijk in beeld. Dus vroegen we deKennistoetsenbank een presentatie te geven. Dat maakte ons enthousiast. Daarna was de knoop snel doorgehakt en besloten we dat de opleiding Verzorgende IG met deze toetsen zou gaan werken.”

Hoe kregen jullie dat voor elkaar?
“We hebben de toetsconstructeurs, de toetscoördinatoren, de SLB’ers en de beheerder met het systeem laten spelen. Het werd snel duidelijk welke rol zij in dit proces van digitaal toetsen kregen. Zij zagen niet alleen in dat de student met deze toetsen meer leert. Ze vonden het ook prettig dat zij niet meer hoefden te corrigeren en dat het afgelopen was met de onvrede over zelfgemaakte toetsen. Toetsen ontwikkelen is bovendien een tijdrovend karwei, dus is het fijn dat we nu gebruik kunnen maken van deze landelijk gevalideerde kennistoetsen.”

En hoe reageren de studenten?
“Dat varieert. We zien studenten die de toetsen eerst links lieten liggen. Maar ook studenten die het direct omhelsden. En dan was er nog een student die opeens een tien scoorde. Op de vraag of studenten de kennisflits hebben gelezen kregen we nogal eens te horen: nee, als het goed is, is het voor mij klaar. Maar op een gegeven moment wist ik het goede antwoord wel, alleen wist ik niet waarom dat antwoord goed was. Toen moest ik de kennisflits wel gaan lezen.
Studenten kunnen dus zelf de regie nemen over hun eigen opleiding. En het mooie is dat ook de SLB’er precies ziet wanneer een student met het systeem heeft gewerkt, wat deze heeft bereikt en wat er nog geleerd moet worden. Zo zetten we met de kennistoetsen weer een stap op de weg naar ontwikkelingsgericht en meer gepersonaliseerd leren.”

Terug naar overzicht