Coby Willems

“Mijn achtergrond”, glimlacht Coby, “is nogal gevarieerd. Ik werkte vanaf mijn achttiende als verpleegkundige in verschillende instellingen. Vanuit de Zorg stapte ik over naar Welzijn door te gaan werken in de opvang van asielzoekers bij het COA. Daarna ben ik het onderwijs ingegaan. Begonnen als docent in het mbo, later in het vmbo en als adviseur bij een uitgever gewerkt. Uiteindelijk geland bij Prove2Move als projectleider.”

Over het antwoord op de vraag ‘Wat doet zo’n projectleider nou eigenlijk?’ hoeft Coby niet lang na te denken. “Elke woensdag komen we met 17 toetsontwikkelaars bij elkaar en maken we examens. Als projectleider moet je goed kunnen luisteren, meekijken naar het werk van de ontwikkelaars en vragen stellen. Komt de essentie van elk examen wel uit de verf? Houden we de examinering in de praktijk steeds voor ogen? Examens maken is een doorlopend proces van ontwikkelen, feedback verzamelen en aanpassen. Waar het mogelijk en zinvol is betrekken we daar docenten, studenten en het werkveld bij. Deze werkwijze hebben we de afgelopen jaren stapsgewijs ingericht. Het gaat net zo lang door tot het examen naar de redacteur kan en uiteindelijk een plek krijgt in onze webshop.”

Op de vraag ‘Wat kenmerkt een goede projectleider?’ wordt Coby even stil. “Je moet zelf ook willen leren. Het onderwijs ontwikkelt zich snel. Opeens komen er keuzedelen bij. Welke plek krijgen die in het onderwijs? Hoe moeten we dat zien? Intussen moeten wij daar examens voor ontwikkelen. Dat is een zoektocht naar ‘Wat is waar? En wat is goed?’ Het blijft een functie die altijd in ontwikkeling is.”