Carmen Rikkink

Het merendeel van mijn werk gaat naar de trainingen van Prove2Move. Niet alleen naar de Training voor beoordelaars, ook naar de Train-de-trainerbijeenkomsten, die ik bijna wekelijks verzorg voor onze klanten in heel Nederland. Bij die laatste train ik docenten die dat vervolgens overbrengen op de mensen in de BPV-instellingen. Dat stimuleert het nadenken over waar het om gaat bij het beoordelen en over de vraag hoe je de kwaliteit van de beoordeling borgt. De groei zit er goed in. Kijk maar naar de cijfers. In 2017 verzorgden we opnieuw meer Trainingen voor beoordelaars dan in het jaar daarvoor. De Train-de-trainerbijeenkomsten laten een nog sterkere stijging zien: 14 in heel het schooljaar 2016-2017 en sinds het begin van het schooljaar 2017-2018 staat de teller in november al op 11.

Dat heeft te maken met de examens, die met de komst van de nieuwe kwalificatiedossiers forse veranderingen hebben ondergaan. Bovendien zien de meeste scholen en de BPV-instellingen in dat het proces van examinering meer een gedeelde verantwoordelijkheid is. Toch zijn er ook klanten die denken ‘we hebben een examen ingekocht. Klaar!’ Maar dan begint het voor hen eigenlijk pas. Als ik dat uitleg dan krijg ik, vaak met een knipoog, te horen: ‘Nou, bedankt voor het vele werk dat je ons hebt bezorgd’. Maar goed, dan is het wel duidelijk waar de verantwoordelijkheid van Prove2Move eindigt en die van de school begint.